tiistai 27. tammikuuta 2009

Epäaitouden lähteillä.

Arvostelu elokuvasta The Wrestler

Darren Aronofskyn uusin elokuva on saanut osakseen hypetystä, eikä tällaisen elokuvan katsominen onnistu vailla odotuksia. Mickey Rourken ympärille rakennettu myyttinen aura ja Aronofskyn Unelmien sielunmessulla nostattamat lupaukset eivät voi olla – tai ainakaan itselläni olleet – vaikuttamatta ennakkokäsityksiin elokuvasta ja itse katselukokemukseen.

The Wrestler kertoo mainetta niittäneen vapaapainijan hohdokkaimpien aikojen jälkeisestä elämästä. Randy ”The Ram” Robinson on ollut ns. hyvä painija vapaapainimaailmassa, mikä tarkoittaa sitä, että hän saa yleisön tuen taakseen olemalla ”hyvä amerikkalainen” ja painimalla voittoisasti hippejä, kommareita ja liiman haistelijoita vastaan . Elokuvassa Randy Robinsonin arjen hengissäpysymistaistelu kädestä suuhun –periaatteella kulkee rinnakkain mutta epätasapainossa vapaapainimaailman plastisen todellisuuden ja Randyn painihahmo The Ramin kaikkivoipaisuuden kanssa. Painimaailmassa Randy joutuu etenemään menneisyyden varjolla, eikä tällä menneisyydellä ole mitään annettavaa muille elämän osa-alueille. Tämä johtaa Randyn yrittämään korjata painimaailmaan kuulumatonta menneisyyttään, jota hän painijan hektisen elämän huumassa oli väheksynyt. Yrittämällä korjata välejään tyttäreensä Randy pyrkii korjaamaan lyhytnäköisyytensä seurauksia ja muuttamaan menneisyyden vähemmän tuskalliseksi. Toisaalla Randy pyrkii muokkaamaan tulevaisuudelleen kestävämpää pohjaa suhteella strippariin, jonka vakioasiakkaana hän on ollut jo hyvän tovin. Mutta sanonta vanhasta koirasta on tuskallisen totta Randyn kohdalla.

Aronofsky on taitava kuvaaman elämän raadolisuutta, minkä hän osoitti jo Unelmien sielunmessulla. Raadollisuutta Aronofsky tutkii erityisen fyysisellä kerronnalla, mikä tekee hänestä tässä suhteessa enemmän Cronenbergin sukulaissielun (tämä suurella varauksella) erotuksena Aki Kaurismäen tai Jim Jarmuschin tyylistä, jossa karuus on tarinan kertomisen muodossa: dialogin karuudessa ja minimalistisessa otteessa. The Ramin ihosta revitään niittejä show’n jälkeen, hän viiltää otsaansa haavoja partaterällä näyttääkseen haavoittuneelta ja pistää näin kroppansa likoon tehden esityksen todellisemmaksi yleisölle ja kenties ennen kaikkea itselleen.

Elokuva on kokonaisuudessaan erittäin sujuva ja Aronofsky osaa temmata katsojan mukaansa vaivatta. Elokuva naurattaa, mietityttää ja itkettää, ja on siitä harvinainen elokuva, että on Finnkinon lipun hinnan arvoinen. Rourken murjotut kasvot heijastelevat elämän rujoutta niin hyvin, että täytyy ihailla Aronofskyn päättäväisyyttä saada Rourke rooliin hinnalla millä hyvänsä. Toisaalta juuri kyseiseen roolitukseen kenties kätkeytyy se vika, joka elokuvassa on. Michael Rourken ja Randy Johnsonin elämät muistuttavat toisiaan, eikä tämä ole luonnollisesti sattumaa - toisaalta todellisuus ja fiktio sekoittuvat elokuvan sisälläkin Randyn ja ”The Ramin” kesken. Aronofsky on sekoittanut todellisuuden ja fiktion kahdella tasolla, ja tavallaan tämä on nerokasta. Ja nyt se ”mutta”: Elokuva nojaa liiaksi tälle oivallukselle, eikä saavuta kovin omaperäistä ilmaisua. Tarina on hienosti kerrottu, Rourke on roolissaan mainio, yleisö on haltioissaan ja Aronofsky on jopa verrattain omaperäinen, mutta ”vain” verrattain. Tämän elokuvan päällä lukee liian selkeästi ”Oscar” ollakseen mestariteos. Tietenkin, kuten sanottua, elokuvan lukemista vaikeuttaa jossain määrin sen ympäröivä kohu, mitäs sitä kieltämään. Jos ja kun Oscarit The Wrestlerin suuntaan napsahtavat, menevät ne jos eivät oikeaan, niin ainakin mielenkiintoiseen osoitteeseen, eikä se ole itsestäänselvyys glamourilla uppopaistetussa gaalassa.

Kaiken kaikkiaan elokuva on erittäin hyvä, mutta keskeinen ongelmani on, että olen nähnyt Martin Scorsesen elokuvan Kuin raivo härkä ja nyt teen kenties epäreilua vertailua The Wrestlerin tappioksi. Jos et ole nähnyt, katso molemmat ja ehkä ymmärrät, mistä puhun. Mikäli et ymmärrä, sana on vapaa.

***½

2 kommenttia:

Pekka kirjoitti...

Yeah,
hyvin samaa mieltä olen tästä.

Meikäläistä "Painijan" ympärillä pyörinyt Oskar-huuma ja hypetys ei jostain syystä tällä kertaa kovin pahasti häirinnyt. Jotenkin homma toimi minulla käänteispsykologisesti - odotin että filkka on hypetyksen takia huono.

The Wrestlerissä hyvää on, että se keskittyy selvästi muutamaan teemaan, ja sanoo ne selvästi, mutta syvällisesti. Kun mitään uutta sanottavaa ei ole, elokuva loppuu.

Kovin montaa negatiivista huomautusta elokuvasta en keksi. Joskaan en myöskään löydä siitä mitään elämää suurempaa mestariteostakaan, siksi The Wrestler on hyvä tai erinomainen elokuva, mutta ei kiitettävä.

Mutta vaikuttavat ne hypetykset minuunkin. Itse asiassa juuri The Wrestlerin takia luulin, että käänteispsykologinen hypetyksen lukeminen kannattaisikin taas kääntää suoraksi merkityksekseen ja päädyin katsomaan Milkin. Sean Pennin roolisuoritusta on kehuttu maasta taivaisiin, mutta siinä se erinomaisuus sitten onkin.

Milk saattaa olla elokuvana merkittävä, seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolestapuhuja, mutta ei välttämättä elokuvallisesti mikään käänteentekevä. Eniten minua ihmetyttää Milkin arvioissa Van Santin kehuminen – Milkissä nähdään underground taide-elokuville tyypillisiä piirteitä.
Mitäköhän jos saan kysyä? Herkkä aihe?

Minusta Milkin heikkous on nimenomaan sen latteasta elokuvallisuudesta. Aihe on loistava, aineistoa riittää, tositapahtumia vieläpä, mutta näihin ei päästä riittävällä intensiivisyydellä kiinni, koska juuri elokuvalliset keinot ovat vähissä. Välillä mietin, onko Timo Koivusalo käynyt hoitamassa muutaman kohtauksen leikkaamossa, muiden olleessa kahvilla. Mistään koivusalomaisesta katastrofista ei toki ole kokonaisuutena kyse, vaan tasaisesta pötköstä.

Milkin käsikirjoituksessa olisi lisäksi kannattanut kiinnittää enemmän huomiota homoliikkeen vastustajiin ja kaivaa sieltä roimasti kärjistyksiä, vastakkainasetteluja – avata portti toiseen maailmaan. Nyt sitä ei tehty riittävästi, eikä rajattu aihetta riittävästi. Brokeback Mountain hakkaa tässä täysin Milkin.

Pekka kirjoitti...

Jaahas, meikäläinen jakaa näköjään Oscarit suomalaisittain Oskareina.